Szukaj na tym blogu

środa, 6 listopada 2013

Rzecz o konflikcie i kompromisie ...?

Wracając do konfliktu ... nie tylko w grupie.

Tak po krótce, to jest to zderzenie idei, poglądów, wartości, to sytuacja gdy obie zależne od siebie strony blokują się w uzyskaniu określonych celów.
Analizując przyczyny konfliktu znajdziemy zresztą trafny podział na przyczyny wyznaczające jednocześnie typologię konfliktów wg Ch. Moore'a:
            Ten amerykański negocjator proponuje, aby każdy konflikt przeanalizować pod względem jego źródeł i sprowadzić do negocjowalnej płaszczyzny: konfliktu struktury i interesów. Te elementy konfliktu, które są najbliższe faktom, danym a najdalsze emocjom mają największą szansę na pozytywne rozwiązanie. Przykładem (być może bardzo szerokim) niech posłuży sytuacja polityczno-bisnesowa nad Morzem Martwym, gdzie firmy Cisco, Microsoft, HP, Intel, współfinansują inicjatywy "start-up " łączące Palestyńczyków i Izraelczyków. Jest to pomysł aby tworzenie nowej rzeczywistości życia, pracy, finansów pokonało uprzedzenia i konflikty wartości, ideologii, relacji nagromadzone przez wieki. Nowe pokolenie ma stworzyć nowe wartości poprzez wymiar działań praktycznych (więcej na ten temat Forbes 11/2013).
              
 Konflikty najpierw rodzą się w naszej głowie, co wynika z naszej postawy i sposobu postrzegania otoczenia. Na nasze filtry postrzegania świata ma wpływ sposób wychowania, środowisko wychowania, rodzina, przyjaciele nauczyciele a nawet, bądź przede wszystkim -  mass-media. Te elementy środowiska wychowawczego wpływają decydująco na naszą socjalizację, kształtowanie poglądów, a te na nasze reakcje, które następnie rodzą konsekwencje. Tak więc, w zależności od tego jakie mamy doświadczenie, tak postrzegamy rzeczywistość i konflikty oraz tak na nie reagujemy. A warto uczyć się z tych sytuacji.



Przebieg konfliktu zależy od wielu czynników: jego poziomu, struktury, kultury organizacji-grupy, sposobu kierowania-zarządzania konfliktem. Zatem dokonując analizy zjawiska nie wolno zapominać o takich obszarach jak: historia konfliktu, kontekst konfliktu, zainteresowane strony w konflikcie (zaangażowane bezpośrednio i pośrednio), przedmiot konfliktu, dynamika konfliktu. [1]  M. Żmuda wskazuje za J.A. Stoner różnorodność przyczyn konfliktów: rywalizacja do ograniczonych zasobów, pragnienie autonomii i potrzeba kontroli, różnice w celach, różnice wartości lub poglądów, wprowadzanie zmian. [2] Natomiast A. Korza jako źródła konfliktu wskazuje: idee, wartości lub odczucia, różnice interesów, emocje negatywne (lęk, strach, poczucie straty, uraza).[3]
Na podstawie literatury stwierdzono, że konflikt stanowi proces,  zatem znajomość charakterystyki jego rozwoju, może odgrywać kluczową rolę podczas rozwiązywania sytuacji konfliktowych.


PRZEBIEG   KONFLIKTU                      


Etap I – Potencjalna opozycja: określenie przynajmniej jednego z warunków umożliwiających zaistnienie konfliktu,  a mianowicie: 1. Problemy w komunikacji, 2. Konflikty wynikające ze struktury i/lub hierarchii grupy, 3. Zmienne osobowościowe.
Etap II – Poznanie i personalizacja: urzeczywistnienie problemu oraz zaangażowanie emocjonalne w konflikt: niepokój, napięcie, frustracja, wrogość.
Etap III – Zachowania: podjęcie działań przez strony w celu wzajemnego utrudnienia osiągnięcia celów. Są to zamierzone i świadome działania, przybierające postawy: rywalizacji, współpracy, dostosowanie się, unikania, kompromisu.
Etap IV – Wyniki: Konsekwencje sytuacji, które mogą podnosi bądź obniżać efektywność grupy, w zależności od przebiegu zjawiska i postaw wszystkich zaangażowanych stron.[4]
            Wyniki konfliktu mogą być dwojakie, co zależy od dojrzałości grupy i jej uczestników, więzi oraz spójności grupy, doświadczenia, umiejętności komunikacyjnych, poczucia zaufania oraz umiejętności współpracy, która jako jedyna najefektywniejsza postawa zakłada działania zmierzające do osiągnięcia optymalnej satysfakcji przez obie strony. Jak podkreśla A. Korza, w sytuacji rozwiązywania konfliktu ważne jest przestrzeganie zasady: 1) opracowanie emocji, 2) opracowanie problemu różnicy wartości, 3) omówienie różnic interesu.[5]
            Pojęcie konfliktu budzi generalnie negatywne skojarzenia oraz kontrowersyjne zdania. Mitem natomiast jest twierdzenie, że konflikt jest zdarzeniem szkodliwym dla grup i powinno się go unikać. Jak donoszą praktycy oraz literatura fachowa możemy wyróżnić zarówno pozytywne jak i negatywne  konsekwencje sytuacji konfliktowej dla grupy.

POZYTYWNE KONSEKWENCJE KONFLIKTU
NEGATYWNE KONSEKWENCJE KONFLIKTU
  • Wzrost motywacji, aktywności,
  • Innowacyjność, kreatywność,
  • Satysfakcja,
  • Ostrzeżenie o dysfunkcjonalnych aspektach funkcjonowania grupy,
  • Przyrost wiedzy, doświadczenia, umiejętności,
  • Wzrost zaufania, poczucia bezpieczeństwa, więzi i spójności grupy,
  • Poczucie sprawiedliwości,
  • Podniesienie samooceny,
  • Negatywne emocje, kłótnie,
  • Stres,
  • Zmniejszenie efektywności pracy grupy,
  • Spadek motywacji,
  • Obniżenie zaufania, rozluźnienie więzi,
  • Agresja,
  • Postawa ucieczki od trudności,
  • Koncentracja na konflikcie i emocjach,
  • Utrudniona lub brak komunikacji,
  • Symptomy fizyczne (bóle głowy, zaburzenia snu, dolegliwości pokarmowe),
  • Oznaki behawioralne (wycofanie z relacji interpersonalnych, nałogi, lekomania),
  • Rozpad grupy.
Źródło: opracowanie własne na podstawie: R. J. Edelmann, Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005 M. Żmuda, Konflikty i sposoby ich rozwiązywania, www.portal.wsiz.rzeszow.pl

            Na konsekwencje sytuacji konfliktowej oraz przebiegu konfliktu zdecydowanie mają wpływ umiejętności prowadzącego grupę oraz dobór metod kierowania konfliktem. Wśród tych metod możemy wyróżnić:
- stymulowanie konfliktu – w celu zaistnienie procesu grupowego i zmiany postaw uczestników,
- ograniczanie lub tłumienie konfliktu – w sytuacji gdy jest zbyt wysoki lub destrukcyjnie wpływa na grupę,
- rozwiązywanie konfliktu: dominacja lub tłumienie; kompromis, integracja (współodpowiedzialność grupy za sytuację) , negocjacje.[6]
            Jeżeli występowanie sytuacji problemowych, w tym konfliktowych jest nieuniknionym etapem istnienia każdej grupy społecznej, należy odpowiednio się wyposażyć w wiedzę, umiejętności  i  korzystne postawy, czy też nawyki, dające możliwość traktować konflikt jako trening i „konstruktywną krytykę”. Postawa uczestników a w tym i grupy, otwarta na zmianę, rozwój, naukę jest podstawą do kreatywnego rozwiązywania problemów i kryzysów, często determinowanych przez zmieniające się uwarunkowania życia. Ważne jest panowanie nad emocjami i oddzielanie emocji od problemu, nie ocenianie osoby a sytuacji, rozwiązania, faktów. Kluczem i drogą jest jasna i rzeczowa komunikacja, spójna pod względem werbalnym i niewerbalnym, pozbawiona komunikatów tylu "Ty", nastawiona na dialog, podparta zaufaniem i szacunkiem. Jeśli weźmiemy pod uwagę negocjacje, rozstrzyganie sporów z arbitrem czy sędzią, to tylko te pierwsze, oparte o współpracę dają trwałe i wartościowe efekty. Sędzia bowiem wydaje werdykt,niezależny od stron zaangażowanych i zawsze ktoś wychodzi z "rozprawy" z poczuciem krzywdy. Tak więc,jednocześnie widzimy, że ze stylów reagowania na konflikt najwartościowsza jest współpraca, bo kompromis, unikanie, rywalizacja, dostosowanie, zawsze mają deficyt realizacji zamierzonych celów. Pamiętajmy więc, że gdy po raz kolejny powiemy: "idźmy na kompromis" , to z góry zakładamy, że nie osiągniemy założonych celów.

          



Fragment artykułu: Wierzańska M., Rola konfliktu w procesie rozwijania kompetencji społecznych metodą pracy grupowej, (w.: )Zamojskie Studia i Materiały, Pedagogika,  Zamość 2009r.
[1] R. J. Edelmann, Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005
[2] M. Żmuda, Konflikty i sposoby ich rozwiązywania, www.portal.wsiz.rzeszow.pl/plik.aspx?id=8037 
[4] M. Żmuda, Konflikty i sposoby ich rozwiązywania, www.portal.wsiz.rzeszow.pl/plik.aspx?id=8037
[6] M. Żmuda, Konflikty i sposoby ich rozwiązywania, www.portal.wsiz.rzeszow.pl/plik.aspx?id=8037

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz